FAQ - najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Poniżej znajdziesz listę najczęściej zadawanych pytań (FAQ) oraz odpowiedzi:

Czy CloudShipping.pl to firma kurierska?

Nie, CloudShipping.pl to nie jest firma kurierska. To zestaw narzędzi, które w przystępny sposób można dostosować do swoich potrzeb. CloudShipping.pl to miejsce do porównywania cen kurierów i zamawiania usług przy wykorzystaniu własnych umów zawartych z firmami kurierskimi lub u pośredników zarejestrowanych w CloudShipping.pl, którzy na co dzień profesjonalnie zajmują się pośredniczeniem w sprzedaży usług kurierskich.

Czy w CloudShipping.pl mogę zamówic kuriera?

Oczywiście, że tak. W naszym serwisie zamówienie może złożyć każdy niezależnie czy jest osobą fizyczną czy reprezentuje firmę. Wystarczy założyć konto w systemie, wybrać dopasowany do swoich potrzeb pakiet i składać zamówienia. 

Aby złożyć zamówienie należy podać parametry paczki czyli wagę i wymiary, wybrać usługi dodatkowe i podać kody pocztowe miejsca nadania i dostawy. Nasz system przeliczy wszystkie dane i zaprezentuje oferty firm kurierskich, które można zamówić bez przechodzenia na inne strony.

Czy prezentowane oferty są wiarygodne?

Zdecydowanie tak. W odróżnieniu od innych porównywarek, które prezentują cenę szacunkową i odsyłają do stron pośredników, w CloudShipping.pl cena zaprezentowana po porównaniu jest od razu ofertą, która można zamówić i od razu opłacić. 

Jakie są różnice między CloudShipping.pl a innymi porównywarkami?

Różnica co do zasady sprawdzania cen jest subtelna, ale dzięki naszym rozwiązaniom nie trzeba kilkakrotnie podawać danych paczek i sprawdzać czy aby oferta w porównywarce jest taka sama jak później na stronie brokera a rozbieżności się zdarzają. Ponadto nie trzeba tracić czasu i przynajmniej dwukrotnie podawać danych paczki skoro w CloudShipping.pl można to zrobić raz. Kolejną rzeczą jest posiadanie jednego konta i zamawiania z niego usługi u wielu brokerów, zarejestrowanych w naszej platformie co oznacza, że nie musisz się uzależniać od pośrednika i w przypadku kiedy dojdziesz do wniosku, że trzeba coś zmienić to nie Ty musisz zmieniać system i zakładać konto u innego pośrednika tylko zamawiasz usługi w innej firmie zachowując wszystkie dane konta tj. historię przesyłek, książkę adresową i wszystkie dane jakie dotychczas zgromadziłeś na koncie w CloudShipping.pl. Ponadto w odróżnieniu od innych porównywarek możesz porównywać ceny ze swojej umowy z kurierem z tymi, które są dostępne u brokerów. Jeżeli uznasz, że Twoja cena jest lepsza możesz zamówić usługę ze swojego kontraktu a jeżeli cena brokera okaże się lepsza to możesz z tego skorzystać oszczędzając nawet kilkaset złotych miesięcznie.

Czy zamawiając kuriera płatności dokonuję na rzecz CloudShipping.pl?

Nie. CloudShipping.pl nie przyjmuje płatności od klientów z wyłączeniem opłat za korzystanie z konta biznes i broker. Wybierając kuriera i zamawiając go w naszym systemie płatności dokonujesz na rzecz brokera kurierskiego, który oferuje usługi kurierskie. W zależności od indywidualnych ustaleń płatności są obsługiwane za pośrednictwem przelewów internetowych lub płatności odroczonych.

Dlaczego muszę się rejestrować w CloudShipping.pl?

Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo transakcji przeprowadzanych w naszym serwisie i dbanie o interesy kupującego i sprzedawcy. Ponadto posiadanie konta umożliwia wiele opcji dodatkowych usprawniających zarządzanie przesyłkami, historia wysyłek, pobieraniem etykiet przewozowych, kontaktem ze sprzedającym i kupującym za pośrednictwem systemu wiadomości. Dzięki tym rozwiązaniom, żadna wiadomość nie umknie Twojej uwadze - masz pewność, że nie wpadnie do SPAMu. 

Kto to jest ten Broker i jak działa?

Broker – to wyspecjalizowany sklep internetowy lub platforma logistyczna zajmująca się sprzedażą usług kurierskich poprzez Internet. Posiada własny system informatyczny, który często jest zintegrowany z systemem przewoźnika. W przeciwieństwie do przewoźnika nie posiada własnej struktury operacyjnej i logistycznej. Zazwyczaj posiada rozbudowany system IT obsługujący zlecenia, przygotowujący dokumenty przewozowe na których są obsługiwane przesyłki klientów, wystawiający faktury i inne niezbędne do obsługi klienta narzędzia informatyczne. Posiadanie konta BROKER w CloudShipping.pl eliminuje potrzebę posiadania własnego systemu obsługi zleceń - wszystkie niezbędne narzędzia są dostępne z poziomu naszego serwisu. Broker w sposób automatyzowany przekazuje droga elektroniczną dane zlecenia do Przewoźnika informując go o szczegółach zamówienia.

Jaką rolę pełni Przewoźnik?

Przewoźnik – wyspecjalizowana firma kurierska lub spedycyjna posiadająca własną strukturę organizacyjną, operacyjną i logistyczną na terenie danego obszaru. Zazwyczaj posiada rozbudowaną sieć oddziałów. Zatrudnia kurierów lub mniejszych przewoźników, którzy świadczą usługi dla przewoźnika na wyłączność na jego dokumentach przewozowych w oparciu o system informatyczny. Najbardziej znane firmy kurierskie w Polsce to UPS, DPD, K-EX (dawniej Kolporter Express), DHL, GLS, FEDEX, SIÓDEMKA i TNT.

Jaka jest różnica między paczką a przesyłką?

Paczka – koperta, paczka, paleta lub inny ładunek przygotowany do wysłania. Jest to jeden element opakowania. Paczka jest zawsze jedna.

Przesyłka – jedna lub więcej paczek przekazanych do doręczenia w ramach jednego listu przewozowego do jednego odbiorcy.

Jakie są zasady naliczania opłat za przesyłkę?

Paczka standardowa – koperta zawierająca dokumenty lub małe przedmioty mieszczące się w bezpiecznej kopercie kurierskiej lub w kopercie kartonowej, paczka o regularnych kształtach zazwyczaj sześcianu lub prostopadłościanu zapakowana w pudełko kartonowe i zabezpieczone taśmą samoprzylepną. Paleta o podstawie 120x80 cm na której jest ułożony towar, który nie wystaje poza obrys palety zabezpieczony folią stretch i taśmą samoprzylepną lub zabezpieczona w inny sposób uniemożliwiający dostęp do zawartości oraz chroniący towar na czas transportu. Paczka standardowa musi również spełniać określone przez przewoźnika warunki dotyczące wymiarów. Wymiary przesyłek są dostępne w cennikach i regulaminach przewoźników.

Paczka niestandardowa/niesortowalna – paczka, która z uwagi na swoje rozmiary lub wagę przekracza wymiary paczki standardowej. Ma nieregularny kształt lub jest owalna. W zależności od firmy kurierskiej może to być paczka zawinięta w folię stretch, zawierająca płyny lub produkty sypkie. Jest to paczka, która ze względu na swoją specyfikę utrudnia automatyczny proces logistyczny. Jest to przesyłka, która wymaga specjalnego traktowania podczas obsługi odbioru, sortowania i doręczenia.

Waga rzeczywista – waga przedstawiona w kg umieszczona na liście przewozowym, która wynika z wagi towaru oraz opakowania. Waga rzeczywista to waga brutto.

Waga gabarytowa – waga gabarytowa to zazwyczaj iloczyn wszystkich wymiarów paczki podzielony przez wskaźnik podany przez przewoźnika. Waga gabarytowa jest obliczana według wzoru danego Przewoźnika zawartych w stosownych regulaminach.

Dł x wys x szer/wskaźnik podany przez przewoźnika

Wynik działania jest podany w kg. Jeżeli waga gabarytowa jest większa od wagi rzeczywistej cena za usługę będzie naliczana według wagi gabarytowej.

Przykład: Paczka o wymiarach 30 x 30 x 30 waga rzeczywista 1 kg

30x30x30/6000 (wskaźnik stosowany w firmie DPD)= 4,5 kg

Do wyceny zostanie przyjęta waga gabarytowa.

Waga objętościowa – waga objętościowa to iloczyn wszystkich wymiarów podanych w m. Wynik działania podany jest w m3.

Przykład: Paczka o wymiarach 30 x 30 x 30

0,3 x 0,3 x 0,3 = 0,027 m3

Dopłata paliwowa – dodatkowa opłata wprowadzone przez firmy kurierskie celem zabezpieczenia się przed nagłymi zmianami cen paliw. Dopłata paliwowa w zależności o przewoźnika jest ustalana w oparciu o hurtowe ceny paliw na rynku polskim lub ceny baryłki ropy na rynkach zagranicznych. Wysokość dopłaty paliwowej ustalana jest indywidualnie przez firmy kurierskie i są bardzo rozbieżne. Ponadto dopłata paliwowa może być różna w zależności od rodzaju usługi np. w usługach drogowych i lotniczych występują inne dopłaty paliwowe nawet w ramach tej samej firmy kurierskiej. Dopłaty paliwowe w firmach kurierskich są ustalane w cyklach miesięcznych lub dwutygodniowych w zależności od okresów rozliczeniowych funkcjonujących w danej firmie kurierskiej.

Podatek VAT – w usługach kurierskich i transportowych występują dwie stawki podatku VAT 23% i 0%. Stawka 23% obowiązuje w przypadku wszystkich przesyłek realizowanych na terenie UE. Podatek 0% VAT występuje w przypadku przesyłek wysyłanych poza UE.

Rozliczenia/Płatność – sposób płatności jest ustalany przez brokera i jest ich kilka. Zazwyczaj jest to przedpłata realizowana przez system płatniczy. Po opłaceniu zlecenia broker przystępuje do realizacji zlecenia. Drugim sposobem to zasilenie specjalnego konta w systemie i korzystanie ze zdeponowanych środków na poczet składanych zleceń. To druga forma przedpłaty, ale nie jest dostępna we wszystkich systemach. Trzecim sposobem jest podpisanie umowy i wysyłanie przesyłek z odroczonym terminem płatności. Zazwyczaj broker wystawia fakturę 1-2 razy w miesiącu i udziela nam kredytu tj. wystawia fakturę na przelew z określonym terminem płatności.

Jakie są usługi dodatkowe, które mogę zamówić do paczki?

Przesyłka za pobraniem COD – usługa dodatkowa polegająca na odbiorze od odbiorcy gotówki i przesłaniu jej w formie przelewu bankowego do nadawcy.  Uregulowanie tej kwoty jest warunkiem wydania przesyłki przez kuriera. Termin zwrotu kwoty pobrania jest różny w zależności od przewoźnika i wynosi od 2 do 14 a nawet 21 dni roboczych. Termin zwrotu kwoty pobrania liczony jest od dnia następnego po dniu dostarczenia paczki do odbiorcy. Pieniądze w zależności od firmy kurierskiej mogą być zwrócone w formie przelewu bankowego lub przekazu pocztowego.

Ubezpieczenie przesyłki – usługa polegająca na wykupieniu ochrony ubezpieczeniowej na wypadek zaginięcia lub uszkodzenia przesyłki w transporcie. We wszystkich firmach kurierskich jest określona kwota minimalna na jaką przesyłka jest ubezpieczona. Należy sprawdzić jaka jest to kwota. Jeżeli wartość towaru przekracza tę kwotę warto za dodatkową opłatą wykupić dodatkową ochronę. Wysokość standardowej kwoty ubezpieczenia w firmach kurierskich kształtuje się następująco:

UPS – 323 PLN

DPD – 5000 PLN

FedEx – 50 PLN

DHL – 500 PLN

K-EX – 500 PLN

GLS – 5000 PLN

SIÓDEMKA – 500,00 PLN

Zwrot potwierdzonych dokumentów – usługa dodatkowa polegająca na doręczeniu przesyłki do odbiorcy i pobrania podpisu na specjalnie przygotowanym przez nadawcę dokumencie np. dokument WZ, faktura, umowa itp. Odbiorca kwituje załączony do przesyłki dokument. Następnie jest on odsyłany do nadawcy. 

Doręczenie przesyłki w sobotę – usługa dodatkowa polegająca na doręczenie przesyłki nadanej w dzień roboczy w sobotę.

Doręczenie przesyłki na określoną godzinę – usługa dodatkowa polegająca na dostarczeniu przesyłki na określoną godzinę. W zależności od firm kurierskich mogą to być przedziały godzinowe np. do 9:00 do 12:00.

Awizacja telefoniczna – w zależności od przewoźnika ma różną nazwę PDI, ISMS czy pre-awizacja telefoniczna, ANONS itp. Jest to usługa dodatkowa polegająca na wysłaniu SMSa do odbiorcy lub wykonania telefonu przez kuriera z informacją o planowanym doręczeniu przesyłki. Często zawiera informację o usługach dodatkowych jak wysokość kwoty pobrania. W tej usłudze niektóre firmy kurierskie oferują zmianę adresu doręczenia w trakcie trwania usługi. Warunkiem jest to, że nowy adres doręczenia znajduje się w tym samym mieście.

Strefa rozszerzona/ strefa B – opłata dodatkowa stosowana przez przewoźników za doręczenie w strefie odległej od oddziału obsługującego dany obszar. W większości firm kurierskich są to wszystkie miejscowości poza granicami miasta w którym znajduje się oddział danej firmy. Wyjątkiem jest firma UPS, która określa dokładnie kody pocztowe, które są w strefie rozszerzonej. Za nadanie lub dostawę w strefie rozszerzonej przewoźnicy pobierają dodatkowe opłaty. W naszej porównywarce przy wycenie można wpisać kody pocztowe i sprawdzić, czy nadanie i doręczenie występuje w strefie rozszerzonej i czy broker pobierze dodatkową opłatę za obsługę.

Czego nie można wysyłać kurierem?

Przewoźnicy na podstawie własnych regulaminów lub prawa przewozowego mogą nie przyjąć do przewozu przesyłek zawierających:

  • przesyłka zawiera rzeczy niebezpieczne lub mogące wyrządzić szkodę osobom lub w mieniu, w tym w szczególności: materiały łatwopalne, wybuchowe lub radioaktywne, substancje żrące lub cuchnące, broń i amunicję,
  • przesyłka zawiera narkotyki lub leki i środki psychotropowe, za wyjątkiem przedmiotów wysyłanych w celach naukowych lub medycznych przez ustawowo do tego upoważnione instytucje,
  • przesyłka zawiera żywe rośliny i zwierzęta,
  • przesyłka zawiera zwłoki, szczątki ludzkie lub zwierzęce,
  • przesyłka ma na opakowaniu lub w widocznej części zawartości napisy lub rysunki naruszające dobra chronione przez prawo,
  • przesyłka, która ze względu na swoje właściwości uniemożliwia wykonanie usługi przy użyciu posiadanych środków i urządzeń transportowych,
  • przesyłka zawiera dzieła sztuki, antyki, kamienie i metale szlachetne w jakiejkolwiek postaci lub formie, waluty, zbywalne papiery wartościowe, certyfikaty i jakiekolwiek inne walory zbywalne,
  • przesyłka, która z mocy ogólnych przepisów prawa nie może być przewożona,
  • przesyłka jest w opakowaniu mogącym zabrudzić lub w inny sposób uszkodzić pozostałe przesyłki,
    ze względu na przepisy ustawy Prawo pocztowe, przewóz przesyłek jest zabroniony lub też ustawa przewiduje wyłączność świadczenia określonych usług przez operatora publicznego (tj. Dz. U. z 2008 r., Nr 189, poz. 1159).

Jak bezpiecznie zapakować paczkę?

Pakując swoje przesyłki należy pamiętać o dwóch podstawowych aspektach. Opakowanie ma ochronić towar przed zniszczeniem lub zabrudzeniem oraz ma ograniczyć dostęp i ingerencję do środka i zabezpieczyć towar przed ubytkami czy kradzieżą.

Praktyczne wskazówki dotyczące opakowania towaru:

  • używaj opakowań nowych. Używane kartony mogą wyglądać dobrze jednak ich struktura może być naruszona w poprzednich transportach i nie zapewniać dostatecznego zabezpieczenia
  • w przypadku kiedy opakowanie jest większe od towaru staraj się używać wypełniaczy lub w taki sposób dopasuj opakowanie do wielkości towaru, żeby uniemożliwić jego przemieszczanie w trakcie transportu co może narazić towar na uszkodzenie
  • kartony zaklejaj taśmą samoprzylepną najlepiej firmową. Szarą taśmę można kupić w każdym sklepie papierniczym. Stosowanie taśmy z logiem firmowym zabezpieczy paczkę przed ingerencją w jej wnętrze i skutecznie ochroni zawartość przed osobami trzecimi.
  • Oprócz etykiet czy listów przewozowych naklej własną naklejkę z nadawcą i odbiorcą. Jeżeli etykieta przewozowa odklei się lub zostanie pomylona przez kuriera zawsze jest dodatkowa informacja, która pozwala na ustalenie prawidłowych danych nadawcy czy odbiorcy.

Regulaminy większości firm kurierskich jasno określają zasady pakowania towaru i ich brzmienie jest mniej więcej takie:

”ZLECENIODAWCA jest zobowiązany oddać przesyłkę Przewoźnikowi w stanie umożliwiającym jej prawidłowy przewóz i wydanie bez ubytku i uszkodzenia. Przesyłki, które ze względu na swoje właściwości lub zawartości wymagają opakowania, ZLECENIODAWCA zobowiązany jest oddać ją w opakowaniu. Opakowanie powinno między innymi:

  • być zamknięte i zabezpieczone skutecznym środkiem, takim jak taśma samoprzylepna, plomby czy pieczęcie lakowe,
  • być odpowiednio wytrzymałe,
  • uniemożliwiać dostęp do zawartości bez pozostawienia widocznych śladów,
  • być opisane, gdy wymagają tego właściwości lub zawartość przesyłki, poprzez oznakowanie, np.: „Ostrożnie! Szkło”, „Góra/dół”, „Nie przewracać”, itp. Wymienione oznakowanie może być w formie widocznego opisu na przesyłce lub w formie wydrukowanych z Systemu Transakcyjnego oznaczeń, naklejonych na opakowanie przesyłki.